Εισήγηση του προέδρου της ΕΕΕΓΑ Ευάγγελου Φυλακτού στην 1η Γενική Συνέλευση της Επιτροπής

by niktheo | March 12, 2016 10:24 am

Με πρωτοβουλία του Ευάγγελου Φυλακτού (γλύπτη, ιστορικού ερευνητή), και με συμμετοχή 125 ιδρυτικών μελών, ιδρύθηκε η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ των ΓΛΥΠΤΩΝ της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ (Ε.Ε.Ε.Γ.Α) με έδρα ΕΛΛΑΔΑ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.

Στις 8/2/2016, στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, σε μια κατάμεστη αίθουσα, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η πρώτη  Γενική Συνέλευση της ΕΕΕΓΑ,  υπό την προεδρία του καθηγητή κυρίου Θεόδωρου Δαρδαβέση.

Κατά την εισήγηση του ο κύριος Φυλακτός είπε τα εξής:

 

Σεβαστέ πατέρα Χρυσόστομε, αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι, αγαπητοί μου φίλοι.

Με πολύ μεγάλη χαρά και ιδιαίτερη συγκίνηση, σας καλωσορίζω στην πρώτη  Γενική Συνέλευση της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ των ΓΛΥΠΤΩΝ της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ, με έδρα  Ελλάδα – Μακεδονία – Θεσσαλονίκη.

Μέσα από τα βάθη της καρδιάς  μου θέλω να σας ευχαριστήσω  που με μεγάλη προθυμία δεχθήκατε να συμβάλλετε στην προσπάθεια για την ίδρυση αυτού του πολιτιστικού φορέα που για μένα ήταν όνειρο δεκαετιών.

Γνωρίζετε όλοι σας ότι πάνω από μισό αιώνα ασχολούμαι με την μελέτη των μνημείων της Ακρόπολης και τις δύο τελευταίες δεκαετίες με τον γιό μου Κωνσταντίνο συμμετέχουμε στις αναστηλωτικές εργασίες του Παρθενώνα, των Προπυλαίων και άλλων αρχαίων και βυζαντινών μνημείων της χώρας μας. Μέχρι σήμερα έχω πραγματοποιήσει  85 ομιλίες, παρουσιάσεις, εκθέσεις, εκ των οποίων οι 50 και πλέον ήταν σε σχολεία και οι υπόλοιπες σε διάφορα πολιτιστικά κέντρα της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων.

Στις 22/10/1992  η  ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ είχε πει: « Η τέχνη πρέπει να μπαίνει στα σχολεία από το Δημοτικό». Εγώ αγαπητοί μου ένα χρόνο πριν δέχτηκα επισκέψεις από τα δημοτικά σχολεία του Γκροζούδη και του  Ωραιοκάστρου,  όπου στα μικρά παιδιά κάναμε επίδειξη της Τέχνης της Μαρμαρογλυπτικής. Από το 1992 δέκα χρόνια μετά από τότε που η Ελληνίδα Υπουργός Πολιτισμού έθεσε το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών στην Σύνοδο των Υπουργών  Πολιτισμού της ΟΥΝΕΣΚΟ  στο Μεξικό, άρχισα και εγώ να δίνω τον αγώνα μου για την επιστροφή των πολιτιστικών  μας θησαυρών. Άρθρα μου και επιστολές μου σχετικά με την ιστορία των μνημείων της Ακρόπολης και την αρπαγή των Γλυπτών από τον λόρδο Έλγιν  έχουν δημοσιευθεί στον ελληνικό και ξένο τύπο.

Κατά την συμμετοχή της οικογενειακής μας επιχείρησης στην αναστήλωση του Παρθενώνα, όπου κατασκευάσαμε σπονδύλους, τρίγλυφα και γείσα, είχα την ευκαιρία να αγκαλιάσω τις κολώνες, να σκαρφαλώσω στις σκαλωσιές, και να δω από κοντά τα σημεία από όπου οι άνθρωποι του Έλγιν  αφαίρεσαν τις μετώπες και τα εναέτια  αγάλματα. Από εκεί ψηλά που ήμουνα προσπαθούσα να εντοπίσω την θέση του Βρετανού περιηγητή  Έντουαρτ  Ντόνγουελ που το 1801 παρακολουθούσε αυτές τις τραγικές στιγμές και έγραψε: «Στρέφαμε με αποτροπιασμό το πρόσωπο μας, να μην δούμε αυτές τις βέβηλες πράξεις που κατέστρεφαν ότι παρήγγειλε η υψηλή διάνοια του Περικλή και ότι εκτέλεσε η μεγαλοφυΐα του Φειδία». Άγγιξα τους λίθους από όπου πριονίστηκαν οι ανάγλυφες πλάκες της Ζωφόρου και όταν από εκεί ψηλά έπεφτε το βλέμμα μου στο δάπεδο του Παρθενώνα, έφερνα στο μυαλό μου τα λόγια ενός άλλου περιηγητή, του διάσημου νεοκλασικού αρχιτέκτονα Ρόμπερτ  Σμέρκ ο οποίος έγραψε: «ενοχλήθηκα ιδιαίτερα όταν έβλεπα τους εργάτες του Έλγιν να μετακινούν με λοστούς τα μάρμαρα των τοίχων για να αφαιρέσουν ανάγλυφες πλάκες της Ζωφόρου. Οι πέτρες που έπεφταν στο δάπεδο του ναού τράνταζαν όλο το έδαφος με ένα βαθύ κενό ήχο που έμοιαζε σαν σπασμωδικό μουγκρητό του πνεύματος του ναού».

Αυτή η ζωντανή επαφή που είχα με το Μνημείο με έκανε να ευαισθητοποιηθώ πολύ περισσότερο.  Πάντα όμως πίστευα ότι ο αγώνας αυτός για να έχει ένα πιο θετικό αποτέλεσμα πρέπει να εξελιχθεί σε μία συλλογική προσπάθεια. Τα σπουδαία επιτεύγματα δεν είναι ποτέ ενός.  Είναι συλλογικά. Και ο Παρθενώνας δεν είναι έργο ενός. Είναι ένα έργο συλλογικό, όπου κατά τον Μανόλη Κορρέ υπήρξαν μικροί και μεγάλοι δημιουργοί. Υπήρξε λοιπόν μία ιστορική ευτυχής συγκυρία όπου  όλοι από τον ΦΕΙΔΙΑ μέχρι τον τελευταίο λατόμο και μεταφορέα μαρμάρων έδωσαν  τον καλύτερο εαυτό τους για να γίνει πραγματικότητα το όραμα του ΠΕΡΙΚΛΗ.

Έχοντας πλήρη γνώση του αντικειμένου, τον  Απρίλιο του 2014 πήρα την πρωτοβουλία για την ίδρυση ενός πολιτιστικού φορέα που σαν κύριο σκοπό θα έχει  την ιστορική πληροφόρηση, γιατί  πάντα πίστευα ότι δεν μπορείς να διεκδικείς κάτι, όσο και αν το θεωρείς δικό σου αν δεν γνωρίζεις την ιστορία του. Συμβουλεύτηκα τον νομικό μου σύμβουλο ο οποίος με πληροφόρησε ότι για να συσταθεί αυτός ο πολιτιστικός φορέας έπρεπε να συγκεντρωθούν τουλάχιστον 21 υπογραφές. Άρα έπρεπε να βρώ  21 ιδρυτικά μέλη.

Αγαπητοί μου συνεργάτες, αγαπητοί μου φίλοι, το Καταστατικό που έλαβε την έγκριση από το Ειρηνοδικείο Λαγκαδά και καταχωρήθηκε στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης στις 15 Ιανουαρίου 2016 φέρει 126  υπογραφές. 126 σπουδαίοι και ευαισθητοποιημένοι  άνθρωποι από όλους τους χώρους της κοινωνίας δέχτηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό να συμμετέχουν σε αυτόν τον αγώνα και μου είπαν «εσύ ξέρεις, προχώρα μπροστά και εμείς θα είμαστε δίπλα σου».

Αγαπητοί μου,

Σε σας που πιστέψατε σε αυτόν τον αγώνα και δείξατε εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου οφείλω ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ.  Μου δώσατε δύναμη να προχωρήσω, και μαζί με μία ομάδα στενών και άξιων συνεργατών που σήμερα αποτελούν το Προσωρινό Διοικητικό Συμβούλιο και με τους οποίους όλο αυτό το διάστημα επικοινωνούσα σχεδόν κάθε μέρα, είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να πραγματοποιούμε την πρώτη πανηγυρική Γενική Συνέλευση της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ των ΓΛΥΠΤΩΝ της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Να είστε σίγουροι ότι θα επιτελέσουμε ΕΡΓΟ που θα ευαισθητοποιήσει περαιτέρω την παγκόσμια κοινή γνώμη. Να είστε σίγουροι ότι θα αποτελέσουμε την συνέχεια της διεκδίκησης των πολιτιστικών μας θησαυρών γιατί ενώ οι 23 ξένες επιτροπές, διάφοροι φορείς και οργανώσεις άλλων χωρών πιέζουν όλο και περισσότερο τους Βρετανούς, έχω την άποψη ότι στην Ελλάδα δεν γίνεται σχεδόν τίποτα και αυτή την άποψη δυστυχώς έχουν και οι ξένοι. Αυτό το κενό θα καλύψουμε με ιδιαίτερη γνώση, με πολύ σοβαρότητα και με έργο που θα ενθαρρύνει όλους όσοι αγωνίζονται για την δική μας πολιτιστική κληρονομιά.

Στο Καταστατικό μας καταγράφονται οι ΣΚΟΠΟΙ ΔΡΑΣΗΣ που είναι η ιστορική πληροφόρηση, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση για το θέμα αυτό κυρίως των μαθητών, των φοιτητών και των εκπαιδευτικών, με απώτερο στόχο να βγουν προς τα έξω οι φωνές των νέων της Ελλάδας. Οι απλοί πολίτες, οι άνθρωποι της αγοράς που είναι ευαισθητοποιημένοι με αυτό το θέμα, που νοιώθουν ένα δέσιμο με τον Παρθενώνα, που μιλούν με υπερηφάνεια για τα επιτεύγματα των προγόνων μας, αλλά δεν ανέβηκαν ποτέ στην Ακρόπολη, θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν τις εκθέσεις φωτογραφιών και κειμένων που θα οργανώσουμε σε πλατείες και σε κεντρικά καταστήματα της αγοράς. Οι ομογενείς μας που παρακολουθούν όλα τα δυσάρεστα που συμβαίνουν  αυτήν την εποχή στην χώρα μας, την δική μας προσπάθεια θα την αγκαλιάσουν. Οι ξένοι επισκέπτες της χώρας μας, πριν επισκεφθούν κάποιο μουσείο και κάποιον αρχαιολογικό χώρο, θα ενημερώνονται για το θέμα αυτό της αρπαγής των Γλυπτών και θα μεταφέρουν στις χώρες τους το μήνυμα ότι οι Έλληνες που στερήθηκαν για 200 χρόνια το πιο σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής τους κληρονομιάς,  ζητούν από όλο τον πολιτισμένο κόσμο να συμβάλλει στην επιστροφή των Γλυπτών στην χώρα και στον λαό που τα δημιούργησε.

Πρέπει να σας πληροφορήσω ότι πριν ακόμη κοινοποιηθεί επίσημα η ίδρυση της επιτροπής μας, το θέμα άρχισε να παίρνει διεθνείς διαστάσεις. Η ιστοσελίδα μας που εμπλουτίζεται συνεχώς και λειτουργεί σε δύο γλώσσες (ΕΛΛΗΝΙΚΑ – ΑΓΓΛΙΚΑ) έχει δεχτεί μέχρι στιγμής περισσότερες από 6000 επισκέψεις από όλο τον κόσμο. Παρόλα αυτά έχει να γίνει πολύ δουλειά ακόμη, κυρίως στο Αγγλόφωνο μέρος,  με πολλά κείμενα που πρέπει  να μεταφραστούν.  Πρόσφατα ανέβηκε και η καινούργια σελίδα μας στο Facebook.

Τολμώ να πω ότι πρέπει  να νοιώθετε υπερήφανοι που συμβάλλετε σε αυτήν την προσπάθεια. Είναι δε σίγουρο ότι θα καταγραφεί  ότι 126 ιδρυτικά μέλη το έτος 2016 ίδρυσαν στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Αυτό θα αποτελέσει άλλη μία απόδειξη ότι η Μακεδονία, όπως κατά την αρχαιότητα συμπορευόταν πολιτιστικά με την υπόλοιπη Ελλάδα , έτσι και σήμερα συμβάλλει στην διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Στην πανηγυρική αυτή πρώτη Γενική Συνέλευση των ιδρυτικών μελών, ο κύριος σκοπός είναι η διενέργεια εκλογών για την ανάδειξη του Διοικητικού Συμβουλίου, και δεν έχω τον χρόνο να αναφερθώ σε σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορική πορεία των Μνημείων της Ακρόπολης, και το τι  έχει συμβεί από την εποχή της αρπαγής των Γλυπτών μέχρι σήμερα.  Το πλούσιο αρχείο που διατηρώ περιλαμβάνει όλες τις αντιδράσεις που υπήρξαν για την λεηλασία του λόρδου Έλγιν και τις προτάσεις που έχουν γίνει για την επιστροφή των Γλυπτών από επίσημα ιστορικά πρόσωπα από το 1801 μέχρι το 1946.   Όσο για τα ποιήματα που έχουν γραφτεί από τον φιλέλληνα λόρδο  Μπάυρον, από τον Τζόν Κίτς, από τον Τόμας Χάρντ, από τον Ρότζερ Κέσιμεντ, από τον Κωστή Παλαμά και από άλλους διάσημους ποιητές, συγκινούν κάθε πολιτισμένο άνθρωπο της γης.

Από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο μέχρι τη σύγχρονη εποχή μας, εκτός από τις αντιδράσεις και τις δηλώσεις προσωπικοτήτων από όλο τον κόσμο, έχουν εκδηλωθεί  πολλές διαμαρτυρίες και καταγγελίες για την πλημμελή φύλαξη των γλυπτών στο βρετανικό μουσείο, όπου οργανώνονται δεξιώσεις και επιδείξεις μόδας μπροστά  στα αριστουργήματα των Ελλήνων δημιουργών.

Αγαπητοί μου,

Η  επιστροφή των Γλυπτών αποτελεί σήμερα απαίτηση όλου του πολιτισμένου κόσμου και της πλειοψηφίας των Βρετανών που συνηγορούν για το δίκαιο αίτημα μας. Η Ελλάδα πρέπει πλέον, με κατάλληλους χειρισμούς να ευαισθητοποιήσει περισσότερο την παγκόσμια κοινή γνώμη. Πρέπει να ενώσουμε την φωνή μας με τις 23 ξένες επιτροπές, τους φορείς και τις οργανώσεις του εξωτερικού που συνεχώς πιέζουν τους Βρετανούς. Πρέπει να ενθαρρύνουμε αυτούς που δίνουν αγώνα για εμάς. Πρέπει τα Γλυπτά να συγκεντρωθούν στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο σύμφωνα με μια δημοσκόπηση στην Μεγάλη Βρετανία, είναι το καλύτερο μουσείο του κόσμου!  Κάτω από τον καταγάλανο ουρανό, σε οπτική σχέση με τον Παρθενώνα,  με υπερσύγχρονες  εγκαταστάσεις και κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες, τα καταπονημένα αγάλματα θα διατηρηθούν κατά τον καλύτερο τρόπο, για να παραδοθούν στις επόμενες γενεές.

Η Μεγάλη Βρετανία, πρέπει να κατανοήσει ότι τα γλυπτά δεν της ανήκουν διότι είναι μια Τρίτη χώρα και δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι πρόκειται για λάφυρα πολέμου. Όσο για το επιχείρημα που προβάλλεται ότι η επιστροφή των δικών μας Γλυπτών θα γίνει αφορμή να αδειάσουν τα μουσεία της Ευρώπης, δεν ευσταθεί. Διότι εκείνο που απασχολεί όλο τον πολιτισμένο κόσμο δεν είναι το τι εκθέτει το βρετανικό μουσείο αλλά η αποκατάσταση της αδικίας εις βάρος μιας χώρας που προσέφερε τόσα πολλά στον παγκόσμιο πολιτισμό. Κάθε πολιτισμένος άνθρωπος πρέπει να νοιάζεται για αυτούς που τα δημιούργησαν και τα στερήθηκαν και όχι για αυτούς που τα απέκτησαν με βία και απληστία.

Εξάλλου τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν αποτελούν ένα μεμονωμένο έργο τέχνης που θα μπορούσε να εκτεθεί σε οποιοδήποτε μουσείο. Είναι τμήματα ενός συνόλου, είναι μέλη μιας οικογένειας, είναι μέρος μιας ιστορίας. Η αφαίρεση κάποιων τμημάτων από τα εναέτια αγάλματα, από τις μετώπες και τη ζωφόρο, διακόπτουν τη συνέχεια της ιστορίας που διηγείται η κάθε γλυπτική παράσταση. Είναι σαν να σχίζουμε κάποιες σελίδες ή να αφαιρούμε κάποιες εικόνες από ένα πολύτιμο βιβλίο. Όλα τα επιχειρήματα και οι νομικίστικες θεωρίες  που χρησιμοποιούν οι Βρετανοί είναι άνευ σημασίας και δεν έχουν καμία αξία. Πρέπει λοιπόν οι υπεύθυνοι του βρετανικού μουσείου να αναθεωρήσουν τις λανθασμένες απόψεις τους και να αντιληφθούν ότι η επιμονή τους να κατακρατούν τα κλοπιμαία, εκθέτει ανεπανόρθωτα το υπερήφανο αγγλικό έθνος.

Ο Πολύβιος αναφέρει ότι όποιος βλέπει αυτούς που κατέχουν ξένα πράγματα δεν τους καλοτυχίζει. Νοιώθει φθόνο για τους κατέχοντες και λύπη για αυτούς που τα στερήθηκαν. Και όταν αυτοί που κατέχουν ξένους θησαυρούς, τους εκθέτουν με υπερηφάνεια, τότε το κακό διπλασιάζεται. Το δίκαιο λοιπόν είναι με το μέρος μας και όχι με αυτούς που τα έκλεψαν και προσπαθούν να δικαιολογήσουν γιατί τα έκλεψαν.

Πρέπει επίσης οι υπεύθυνοι του βρετανικού μουσείου να πληροφορηθούν ότι ΕΜΕΙΣ  θα διεκδικήσουμε με δυναμικό τρόπο το δίκαιο αίτημα μας.  Όσο αυτοί θα αρνούνται, τόσο εμείς θα επιμένουμε, και όπως γράφει ο Άγγλος συγγραφέας Κρίστοφερ  Χίτσενς «Η φωνή της δικαιοσύνης σαν τη φωνή της λογικής, είναι ήρεμη και πολύ επίμονη. Κάποτε το δίκαιο και η λογική θα επικρατήσουν».

ΤΑ  ΓΛΥΠΤΑ  ΘΑ  ΓΥΡΙΣΟΥΝ  ΠΙΣΩ !!! 

Source URL: http://www.eeegacropolis.gr/%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%ae%ce%b3%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%ad%ce%b4%cf%81%ce%bf%cf%85-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b5%ce%b5%ce%b5%ce%b3%ce%b1-%ce%b5%cf%85%ce%ac%ce%b3%ce%b3-2/