Διεθνής Ημέρα Μνημείων.
Η 18η Απριλίου κάθε χρόνου έχει ορισθεί από την UNESCO και το Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών (INTERNATIONAL COUNCIL OF MONUMENTS AND SITES –ICOMOS) ως Παγκόσμια Ημέρα των Μνημείων. Η επέτειος αυτή αποβλέπει στην ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Ο Παρθενώνας αποτελεί μοναδικό Μνημείο απαράμιλλης Αισθητικής, Τέχνης και Πολιτισμού, το οποίο μαρτυρεί την ελεύθερη δημιουργική σκέψη των Ελλήνων και τις πανανθρώπινες αρχές και αξίες του Ελληνικού πολιτισμού.
Επί τη ευκαιρία της διεθνούς ημέρας Μνημείων, η διεθνής κοινότητα οφείλει να εντείνει τις πιέσεις της προς τη Μεγάλη Βρετανία, ώστε οι πολιτιστικοί θησαυροί των Ελλήνων δημιουργών που υφαρπάχθηκαν με βαρβαρότητα από το λόρδο Έλγιν και εκτίθενται σήμερα, με ανορθόδοξο τρόπο, στο Βρετανικό Μουσείο, να επιστραφούν στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Κάτω από τον καταγάλανο ουρανό, σε οπτική σχέση με τον Παρθενώνα, με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες, τα καταπονημένα αγάλματα θα διατηρηθούν κατά τον καλύτερο τρόπο, για να παραδοθούν, στην καλλίτερη τους δυνατή κατάσταση, στις επόμενες γενεές.
Η Μεγάλη Βρετανία, πρέπει να κατανοήσει ότι τα Γλυπτά δεν της ανήκουν, διότι είναι μια Τρίτη χώρα (σε σχέση με μας και τους Οθωμανούς με τους οποίους συμφώνησε ο Έλγιν την αρπαγή τους) και δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι πρόκειται για λάφυρα πολέμου. Όσο για το επιχείρημα που προβάλλεται, ότι η επιστροφή των δικών μας Γλυπτών θα γίνει αφορμή να αδειάσουν τα μουσεία της Ευρώπης, δεν ευσταθεί, διότι εκείνο που απασχολεί όλο τον πολιτισμένο κόσμο δεν είναι το τι εκθέτει το Βρετανικό Μουσείο, αλλά η αποκατάσταση της αδικίας εις βάρος μιας χώρας, που προσέφερε τόσα πολλά στον παγκόσμιο πολιτισμό. Κάθε πολιτισμένος άνθρωπος πρέπει να νοιάζεται για αυτούς που τα δημιούργησαν και τα στερήθηκαν και όχι για αυτούς που τα απέκτησαν με βία και απληστία και τα προβάλλουν σήμερα με υπερηφάνεια στο Βρετανικό Μουσείο.
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν αποτελούν ένα μεμονωμένο έργο τέχνης που θα μπορούσε να εκτεθεί σε οποιοδήποτε μουσείο. Είναι τμήματα ενός συνόλου, είναι μέλη μιας οικογένειας, είναι μέρος μιας ιστορίας. Η αφαίρεση κάποιων τμημάτων από τα εναέτια αγάλματα, από τις μετώπες και τη ζωφόρο, διακόπτουν τη συνέχεια της ιστορίας που διηγείται η κάθε γλυπτική παράσταση. Είναι σαν να σχίζουμε κάποιες σελίδες ή να αφαιρούμε κάποιες εικόνες από ένα πολύτιμο βιβλίο.
Όλες οι νομικίστικες θεωρίες που χρησιμοποιούν οι Βρετανοί, είναι άνευ σημασίας και δεν έχουν καμία αξία και όπως έγραψε το 1890 ο φιλόσοφος, ιστορικός και αρθρογράφος Φρέντερικ Χάρισον, τα επιχειρήματα των Βρετανών είναι απλώς σοφιστείες, ενώ ταυτόχρονα παροτρύνει κάθε γνήσιο άγγλο, που φροντίζει για την υπόληψη της πατρίδας του, να συνηγορεί υπέρ της επιστροφής των αρπαγέντων.
Πρέπει επίσης, μια μέρα σαν και αυτήν να ζωντανέψουν οι φωνές του Λόρδου Βύρωνα, του Χιού Χάμερσλι, του άγγλου ιστορικού Μίλερ, του Χάρολντ Νίκολσον, του Τζώρτζ, Ναθάνηελ Κάρζον και του Ρότζερ Κέισμεντ, ο οποίος σε ένα ποίημά του έγραψε «Επιστρέψτε τα μάρμαρα. Αφήστε τα ακηλίδωτα, καθάρια κάτω από τον Αττικό ουρανό. Αφήστε τα να αγρυπνούν εκεί όπου η τέχνη στέκει άγρυπνη πάνω από τον τάφο του Φειδία».
Πρέπει λοιπόν, οι υπεύθυνοι του Bρετανικού Mουσείου να αναθεωρήσουν τις λανθασμένες απόψεις τους και να αντιληφθούν ότι η επιμονή τους να κατακρατούν τα κλοπιμαία, εκθέτει ανεπανόρθωτα το υπερήφανο αγγλικό έθνος.
Όλοι οι απανταχού Έλληνες και εμείς, ως ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ των ΓΛΥΠΤΩΝ της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ, δεν θα πάψουμε να διεκδικούμε με δυναμικό τρόπο το δίκαιο αίτημά μας. Και όσο αυτοί θα αρνούνται τόσο εμείς θα επιμένουμε.
Όπως αναφέρει ο Άγγλος συγγραφέας Κρίστοφερ Χίτσενς «Η φωνή της δικαιοσύνης σαν τη φωνή της λογικής, είναι ήρεμη και πολύ επίμονη. Κάποτε θα επικρατήσει το δίκαιο και η λογική».
ΤΑ ΓΛΥΠΤΑ ΘΑ ΓΥΡΙΣΟΥΝ ΠΙΣΩ!
Ε.Ε.Ε.Γ.Α.